Udviklingen på hjemmesiden


I anledning af min hjemmesides 27 års jubilæum den 10. maj 2024 bliver siderne opdateret for at virke bedre i Reader Mode og med talesyntese.
Der bliver sat <time datetime> maskin-læsbare tidspunkter på de gamle undersider efterhånden som de bliver opdateret, og kampen imod billeder i lav opløsning fortsætter.

3. februar 2024:
Der er lavet en side ud fra fotokopier med slægtsforskning og historier fra Mikkelstrup og Ølst oprindelig skrevet af Olaf Hansen og Johannes Jørgensen i 1980'erne.
Anetavlerne for min farmor og farfar er lavet fra bunden og gemt som et par temmelig brede PDF'er, der alligevel er mere tydelige og har mindre filstørrelse end de originale fotokopier.

15. januar 2024:
Der er tilføjet en side med billeder fra min farmors 3 fotoalbum efter mange timer med scanner og billedbehandling imens der var snestorm, og opdateret lidt rundt omkring.

18. januar 2021:
Der bliver fjernet døde link på siderne, og lavet billeder i bedre kvalitet. Layoutet på siderne holdes simpelt så det virker uanset browser og hardware.
Der bliver ændret og tilføjet billeder og videoer i multimedie afdelingen.
Det er en proces der kommer til at vare et stykke tid!

hpholm.dk kan nu tilgås med https (krypteret) forbindelse, men almindelig ukrypteret http virker stadigvæk - og bliver ved med det, så længe jeg har indflydelse på det.
Gamle telefoner og computere har ikke altid de certifikater der er nødvendige, og kan ikke forbinde til websteder hvor https kræves.

18. november 2019:
Hjemmesiden skal flyttes fra Surftown til Unoeuros servere. Det giver lidt tumult og jeg har besluttet at nedlægge Coppermine galleriet ved samme lejlighed.

14. april 2017:
De fleste af siderne er strikket om så hpholm.dk skulle virke bedre på både små og store skærme. HTML5 og Responsive Web Design er åbenbart vejen frem.

Der er lavet nye billed-gallerier i JavaScript og det er meningen at alting i Coppermine galleriet skal derover.

16. juni 2013:
Der er kommet ny hest i stalden. En fiks lille Honda, der har fået sin egen side på webstedet.

11. februar 2011:
Coppermine galleriet er opdateret til version 1.5.12 - nogle af tingene er ikke helt som de plejer at være, og der bør laves typografiark til mobiler. Absolutte skriftstørrelser er noget skrammel.
Den danske oversættelse i Coppermine 1.5 er ikke optimal.

Der er rettet i typografiarket for at gøre siderne mere mobil-venlige på små skærme.

2. februar 2010:
hpholm.dk er flyttet til Surftown og der kan forventes lidt roderi indtil alting er på plads. Indtil videre er Galleriet ude af drift, og kommer måske ikke op igen.

14. marts 2009:
Gæstebogen hos Tele2-Get2Net er lukket. Det er efterhånden også længe siden jeg var kunde i den butik. Kawasakien er ude at køre igen, og kun med en ugens forsinkelse i år. Der er rettet og præciseret lidt på IBM L40SX siden. Stylesheet er skiftet tilbage til fuldt variabel bredde, og så må dem med meget høj opløsning på skærmen selv finde ud af at browse i et passende lille vindue! KompoZer kan ikke vedligeholde links mellem sider, og den føles kluntet sammenlignet med FrontPage

1. juni 2008:
Flere af siderne bliver enten nedlagt eller flettet sammen, for at gøre alting lidt mere overskueligt. Det kommer til at tage et stykke tid!

22. april 2007:
Der er kommet nye billeder i galleriet fra Åbent Hus hos Rydberg's MC 21-22 april 2007. Der var prøvekørsel af nye motorcykler, duel på rullefelt, kaffe + Gammel Dansk, og pølsevogn som det hører sig til. Min Kawasaki Zephyr blev målt til 64 hestekræfter, og det er 7 heste mindre end for 130.000 kilometer siden. Eftersom der forsvinder 1 hest om året, så vil den være temmelig død om cirka 60 år!

9. juli 2006:
Cd og dvd siden er opdateret med Verbatim dvd diske. Der er tilføjet en side i billedgalleriet fra Touring klubbens jubilæums kaffemøde på Karoline cafeteriet i Middelfart.

14. august 2005:
Billedgalleriet er blevet officielt, og der tilføjet en stribe billeder fra en tur til Holland, Belgien og Luxembourg i 2002. Galleriet vil blive opdateret med både nye og gamle billeder med uregelmæssige mellemrum fremover.

4. april 2005:
Kawasakien kom ud at køre med næsten 3 ugers (og 1.000 km!) forsinkelse, og kilometer-tælleren på forsiden vil blive opdateret med ujævne mellemrum som sædvanlig.

5. marts 2005:
Motorcyklen er ikke kommet ud at køre 1. marts, for første gang i 15 år. Man er nok blevet lidt pylret med alderen, og bryder sig ikke så meget om at skøjte rundt i sne og is på 2 hjul.

Siden om den gamle bærbare IBM L40SX computer er blevet opdateret med download af referencediskette og grafisk demo direkte fra hpholm.dk eftersom IBM har fjernet filerne fra deres FTP-sted uden at fortælle mig det.

12. oktober 2004:
Kawasakien har kørt flere kilometer i løbet af sommeren, og har brændt hul i et mellemrør på udstødningen. Det er repareret foreløbigt med en Gun Gum bandage, indtil jeg får sparet 3.500 kroner + moms sammen. Der er lavet en side om CD og DVD brænding med måleresultater fra Plextools på forskellige skiver.

5. juli 2004:
Der er tilføjet en side med billeder fra indvielsen af Vorup Enge vådområdet.

8. juni 2004:
Der er tilføjet en side med billeder af veterantog fra 23. maj 2004 i Randers.

6. maj 2004:
Kawasakien er kommet godt i gang igen, og kilometertælleren på startsiden bliver opdateret med ujævne mellemrum resten af sommeren, lige som den plejer.

24. februar 2004:
Der er tilføjet en side med billeder fra vinterferie i Sverige og startsiden med billeder er opdateret med billeder fra sidste år. Gæstebogen og kontaktformularen er flyttet til Get2Nets servere.

15. januar 2004:
Husmoderens Haandbog er blevet rettet for defekt HTML (igen!) og der er tilføjet versioner i ren tekst, samt Adobe PDF og Palm PDB formater til download.

12. november 2003:
Siden om Kawasaki Zephyr er opdateret efter de første 105.000 km på den, så oplysningerne er mest muligt korrekte. Resten af siderne skal bladres igennem i løbet af vinteren, og bliver opdateret efter behov.

31. august 2003:
Der er ryddet lidt op, og DOCTYPE er skiftet til xhtml 1.0 strict på de sider der er opdateret. Gæstebogen er flyttet til Jans server. Der bliver muligvis rettet lidt i scriptet senere, men det kører. Forsiden er rettet tilbage til en tabel for at den skal se nogenlunde ens ud i flest mulige browsere.

24. august 2003:
Der er tilføjet en side med 24 billeder fra Broombassernes 10 års jubilæums Power Meet i galleriet. Vinderen blev den samme blå Yamaha R1 med turbolader som sidste år, bare med næsten 50 HK mere denne gang, så rekorden nu er 272 HK.

11. august 2003:
Kawasakien har rundet de første 100.000 km siden jeg købte den i november måned 1998. Det blev fejret med en tur igennem de sjove sving ved Skanderborg på vej mod Hammel.

29. juli 2003:
Jeg har købt hpholm.dk og hjemmesiden er ved at blive flyttet til Jans server. Der mangler en del oprydning i HTML-koderne, så siderne bliver lavet XHTML 1.1 kompatible ved samme lejlighed.

19. maj 2003:
Mine billeder er opdateret. Nogle af de gamle er fjernet for at give plads til billeder fra Rydberg's åbent hus og fra Road Racing Festival på Jyllandsringen.

25. marts 2003:
Kawasakien kører igen efter vinterpausen.

29. december 2002:
Julefrokosterne har været lidt hårde, og Kawasakien er ikke blevet hentet til vinteropbevaring endnu. Det blev til cirka 23.000 kilometer i år, og den trænger til ny kæde og tandhjul og to nye dæk inden foråret.

8. oktober 2002:
Kilometertælleren på forsiden er justeret. Ellers er der ikke sket noget nyt. Det er meningen at der skal laves en ny serie billeder i løbet af efteråret eller vinteren.

10. juni 2002:
Samlingen af billeder fra gamle dage er blevet opdateret med en afdeling for klistermærker og stofmærker, og der er lagt nogle billeder i 1024x768 pixels på serveren.

9. juni 2002:
Der er scannet de sidste numre til siderne med vitser fra ugens rapport 1972. Desværre er samlingen ikke komplet, så der kommer lidt mellemrum i rækken.

23. marts 2002:
Kawasakien kører igen, og kilometertælleren vil som sædvanligt blive opdateret med ujævne mellemrum i løbet af sommeren. Der skal laves en større opdatering af Kawasaki Zephyr siden med de sidste par års erfaringer engang ved lejlighed. Der er tilføjet en besøgstæller på forsiden, mest for at udfylde det tomme hjørne hvor der plejede at være en søge-boks, og rettet et par andre småfejl på siderne.

17. marts 2002:
Min hjemmeside er ved at blive flyttet til Get2Net. Der kan være enkelte fejl rundt på siderne, men forhåbentlig ikke alt for mange store 'bøffer'. Der er ingen søge-cgi hos Get2Net, så forsiden ser lidt anderledes ud. Til gengæld er der mulighed for at lave en gæstebog, som er en af de ting jeg skal have kigget på senere.

De tidlige år som home1.inet.tele.dk/hpholm/

10. maj 2001:
Jeg er blevet færdig med at scanne fotokopierne af manualen til min gamle, bærbare IBM PS/2 L40 SX computer og den har fået sin egen side på nettet i dagens anledning. Siden er lavet på engelsk, da der har været et par forespørgsler fra USA gennem tiden.

11. marts 2001:
Det blev jul og det blev forår, inden jeg fik taget mig sammen til at opdatere (de fleste af) de links der ikke virker mere, og skrive nogle af teksterne om. - Der er samtidig tilføjet 3 sider til afdelingen med vitser fra ugens rapport, så der nu er materiale fra de første 29 numre fra 1972. Jeg fandt også historien om dengang Max lejede en helikopter og fløj rundt som børstenbinder mellem Randers og Mariager, til dyb undren for den lokale befolkning.

Der er ikke links til min e-mail adresse i bunden af siderne mere. Det er erstattet af en kontakt-side med et Form2Mail script på serveren i stedet for.

6. december 2000:
Jeg arbejder med opdatering af alle siderne, for at finde links der ikke virker mere og for at de forskellige tekster afspejler virkeligheden så godt som muligt. Det burde være på plads alt sammen inden jul.

7. juni 2000:
Siden om motorcyklers køremekanik, er udvidet, så den nu også omfatter affjedring og bremser. Hele historien fylder cirka 10 A4 ark ved udskrivning.

20. maj 2000:
Tilføjet en side om netikette i nyhedsgrupper. Noget af det kan også bruges i email.
Sakset et kapitel fra en gammel motorcykel håndbog, udgivet på Politikens forlag i 1956 - det handler om motorcyklers køremekanik, centrifugal kræfter og styring. Tørt stof, men der er billeder også!

9. marts 2000:
Kawasakien kører igen efter vinterpausen, men bortset fra det sker der ikke så meget. Jeg bakser rundt med Microsoft Office og håber at kunne bestå prøven til PC-kørekort i den nærmeste fremtid. Jeg er overhovedet ikke imponeret af Microsofts form for HTML, så mine sider på nettet bliver fortsat lavet i hånden, eller i Adobe PageMill.

9. februar 2000:
Der er tilføjet et par nye sider på Vitser siderne. - De dækker nu ialt det første halve år af ugens rapport fra 1972. Der er stadig blade fra et halvt år tilbage at scanne og lave OCR på...

20. december 1999:
Kilometertælleren på forsiden er opdateret for sidste gang i år. Kawasaki'en overvintrer hos min lillebror indtil det bliver forår igen.
Forskellige mindre rettelser på de andre sider, men ikke noget vildt i denne omgang.

27. september 1999:
Endnu flere sider med vitser fra ugens rapport. Startsiden begyndte at blive for tung med de mange små billeder af forsiderne, så den blev lavet om til noget mere almindeligt, med en lille historie om Max Randrup i stedet for.
Der er rettet lidt småfejl rundt omkring, og oversigten skulle være komplet igen.

9. september 1999:
Siden med vitser fra de første numre af ugens rapport er blevet opdateret med flere vitser og delt op på hver sin underside. Samtidig er Max's tegninger blevet scannet ind og tilføjet, og indholdet står nu i højst to spalter i stedet for tre.

3. august 1999:
Husmoderens Haandbog er kommet på nettet. Mest for sjov, men også for at få testet min nyindkøbte HP scanner, og det OCR software og Adobe Pagemill der fulgte med til den. - Det virker fortrinligt.

17. juni 1999:
Det har været for godt vejr til at bakse med HTML, så jeg har kørt motorcykel i stedet for! Kawasaki siden er blevet opdateret med effektkurver fra Rydberg's dynamometer, og der skal noget mere tekst og flere billeder på motorcykel startsiden med tiden.

27. marts 1999:
Kawasaki Zephyr siden er blevet opdateret med nye billeder og mere tekst.

3. marts 1999:
Kawasaki Zephyr siden er blevet opdateret med mine personlige erfaringer efter de første 1.500 km. Sæsonen er så småt startet og kilometrene tæller opad på forsiden igen!

16. februar 1999:
Jeg pusler lidt med at lære principperne i UNIX og har installeret Linux Redhat 5.2 på maskinen. Mine kvaler og løsninger kan følges på siden med diverse Linux. Den får lov at vokse efterhånden som jeg forhåbentlig bliver klogere!

10. december 1998:
Mange af siderne har fået en afpudsning. - Det har været nødvendigt at lave en startside til motorcyklerne og derfor skal navigations "bjælken" i toppen af de andre sider også ændres!

Oversigten med alle siderne er opdateret.

13. november 1998:
Den nye Kawasaki er stillet til 1.000 km service og vinter opbevaring. Jeg har sagt mit arbejde på Tandhjulsfabrikken op, så der bliver sikkert lidt tid til overs i vintermånederne til at opdatere mine sider på nettet.

2. november 1998:
Hondaen's kilometertæller på forsiden er justeret for sidste gang. Den nåede at køre ialt 98.805 km i den tid jeg havde den. Jeg fik et godt tilbud hos Rydbergs MC, hvis jeg købte en Kawasaki Zephyr som han ellers troede han aldrig fik solgt!

30. august 1998:
Idéen om at skrive mine sider så de overholder HTML4 specifikationerne er droppet igen. Det er ikke en praktisk måde at arbejde på for mig. Til gengæld er jeg begyndt at bruge Composeren i Netscape Communicator 4 for OS/2 til editering af siderne.

Tilføjet en side med de motorcykler jeg har ejet gennem tiden. - Med masser af billeder.

4. maj 1998:
En generel overhaling med hensyn til navigationsbjælken i toppen af siderne. "Diverse" siden er taget ned. Erstattes af en komplet oversigt.
Jeg leger lidt med TD@'s søgemekanisme til hjemmesider og har lagt et "feedback" Form2Mail script ind på samme side.

14. april 1998:
Min SPAM-side er blevet poleret lidt op.
Efter råd fra Kim Bjørn, er sproget på siden blevet lavet lidt mere nuanceret.
Der er tilføjet et afsnit i toppen af siden, som fortæller noget om den velkomne post.

6. april 1998:
Tilføjet en side med min holdning til Spam. Forslag og rettelser til indholdet er velkomne!

4. marts 1998:
Rettet et par links til Tele Danmarks hjemmesider - Skal vist have det hele gået igennem ved lejlighed. Tingene flytter sig på nettet...

1. marts 1998:
Tælleren på forsiden er begyndt at tælle opad igen. Honda'en er kommet ud at køre, selv om det er så koldt, at pingvinerne fryser fast i isen!

30. december 1997:
En komplet oversigt af alle siderne.

29. december 1997:
Jeg sidder og fedter lidt med et par nye sider. De mangler stadig at blive lagt helt på plads. Det drejer sig om en Windows drilleside som også indeholder et par personlige meninger om MS's brug af HTML og deres omklamring af Internet.

Som sædvanlig kan de "løse" sider findes via Diverse siden. - Måske man burde overveje at lægge alle siderne ind på den.

28. december 1997:
Min links side har fået lov at komme ud på forsiden. Bliver muligvis flyttet ind under EDB siden senere.

22. december 1997:
Diverse fødselsdagsfester er overstået...
For at fejre det, er der lagt et nyt billede ind på Info-siden.

7. december 1997:
MC Touring Club har oprettet egen hjemmeside på Internet. De relevante links på mine sider er rettet. Regner med de bliver hvor de er nu.

Det er snart min fødselsdag, så der er lavet lidt sjov på min startside i dagens anledning!
Siden får lov at blive liggende nogle dage.

26. oktober 1997:
Jeg arbejder på en del nye sider. Indtil videre kan de beses via 'Diverse' siden.
'Forslag?' siden er taget ned. - Der er simpelt hen ikke kommet nogen!
Alt arbejdet laves fortsat i en almindelig teksteditor. Jeg kommer op at slås med alle de WYSIWYG ting, jeg har prøvet...

9. september 1997:
Sproget på info-siderne strammet op. Kilometertallet justeret på forsiden - Det har været for varmt til at lave noget... 

26. juli 1997:
Jeg har fået tilladelse til at lægge Touring Nyt's test af Honda'en på mine sider. Ca. 200 Kb med billeder. Skal muligvis slankes lidt billedmæssigt.

16. juli 1997:
Legepladsen er udvidet med Frames og 'Multi-medie' - Virker kun i Netscape... Og jeg gider ikke slås med MSIE. Den er underlig!

Jeg er ved at forberede en større historie til Honda-siden. Har ansøgt om tilladelse til at kopiere tekst og billeder fra Touring Nyt. Det er en test af min Honda NTV, bragt i august 1989 - Det er den samme redaktør på Touring Nyt stadigvæk!

De forskellige HTML-tekniske ting bliver rettet undervejs. Selv de helt små petitesser, som på denne side: <BR> skal stå i begyndelsen af den nye linie. Ikke i afslutningen af den ovenover!

30. juni 1997:
Rettet et par stavefejl på den engelske info-side. Lavet et andet layout på både den danske og engelske info-side (tables). Mere drilleri på legepladsen!

14. juni 1997:
Tilføjet en info-side på engelsk - Mangler stadigvæk at få scannet et ordentligt portræt... En del småfejl rettet. Tilføjet en bundtekst på siderne.

9. juni 1997:
Rettet en syntax-fejl på vitser-siden Noget med at få overskrifts-bjælkerne til at centrere. - De 34 kb. er forbavsende tunge at håndtere for browserne: Prøv at ændre bredden af browser-vinduet, og se hvor lang tid der går, før den er klar igen... Tilbagemelding fra 386/486-brugere er meget velkomne! Regner med at dele det op på flere undersider ved lejlighed.

7. juni 1997:
Tilføjet en side med nogle vitser fra gamle Rapport-blade Det gav en undskyldning for at lege lidt med Tables også. Selv en Lynx DOS-browser kan læse det - Godt nok ikke som en tabel, men som en enkelt kolonne. Der er basis for at bygge videre.

3. juni 1997:
Tilføjet noget info om Kitamura på CNC-siden - Den er snart oppe på 8 kb. tekst. :-)

Flere af billederne er lavet klik-bare - WebExplorer forstår ikke image-maps, så det er droppet. Fandt ellers et Java-værktøj til at lave den slags...

2. juni 1997:
Java-uret er smidt ind på en underside. Landkortet på forsiden skal linke til en side med info om lokal-området.

MSIE sætter godt nok selv en anden farve på besøgte links - Blot ikke når man browser lokalt på harddisken... Gider ikke bakse mere med MS-browsere. Siderne bliver testet i WebExplorer, Netscape/2 og DOS-Lynx - Samt hos HTML-doktoren!

26. maj 1997:
Navigeringsbjælkerne justeret til almindelig font i stedet for bold. Mest på grund af en halvdårlig font-rendering i OS/2... Der skal laves vlink og alink farve-tags på alle siderne af hensyn til MSIE - Selv en WebExplorer version 1.0 kan finde ud af at sætte en anden farve på besøgte links!

Jeg pusler en del med en shell til PGP for MR/2ICE - Det er en OS/2-ting lavet i REXX. William H. Geiger III er ansvarlig for udviklingen af det.

Der bliver forbedret lidt på strukturen af siderne. Flere sider bliver lagt sammen til en - Og det bliver forhåbentlig lidt nemmere at navigere rundt. Samtidig skulle vedligeholdelsen af siderne blive nemmere: Der henvises til nogle få sider fra hovedsiden, på undersiderne ligger så en navigeringsbjælke som er unik for den pågældende side.

24. maj 1997:
Billederne på alle siderne er justeret ned i størrelse. Virkede lidt rigeligt voldsomme i VGA... Tilføjet en navigerings-bjælke i toppen af alle undersiderne.

21. maj 1997:
Ideen med ikke at have for mange links væk fra siderne er droppet igen!

17. maj 1997:
Fandt et Java-ur ovre hos Sun - Mangler at lave en hvid baggrund på det!

15. maj 1997:
Det viser sig at Microsoft Internet Explorer 3 ikke selv kan finde ud af at køre med monospace font i PRE tag'en på Honda-siden. Bliver hjulpet med et fontskift til Courier. Senere: Det er ikke bare fonten - Man skal også passe på ikke at bruge TAB i teksten!

10. maj 1997:
Den første version uploadet med FTP-PM fra Warp4.

10. maj 1997:
Hjemmesiden bestilt og modtaget fra TeleDanmark Internet.


Opdateret 15. februar 2024
Kontakt / Feedback