Min første lille "MC" - Købt omkring 1973, da jeg fyldte 15. Den gav mig en masse herlige timer på de små landeveje, samtidig med den blev brugt til den daglige transport til og fra skole og senere til og fra arbejde.
På billedet står den rimelig standard. Senere blev den forsynet med diverse trick-stumper: En norsk, fartvindkølet cylinder i stedet for den blæserkølede. Plejlstang med nålelejer, 17 mm. Bing karburator og en anden gearing...
Den er kun blevet stoppet af myndighederne én gang og det var mens den var lovlig. ;-)
Besøg Maarten's Kreidler side for mere info og masser af billeder og historier om Kreidler.
Min første rigtige MC. - 350 ccm., 2 cylindret 2-takter. Ca. 35 heste. Købt i 1975, da jeg var fyldt 18.
Den tog mig lidt længere omkring i verden, blandt andet et par gange til Sverige. Den sidste tur til Sverige var lidt hård ved den: Efter hjemkomsten, da den skulle startes igen, faldt den ene balanceprop i krumtappen ind foran plejlstangen. Ingen skade på nogen af delene, men motoren kunne ikke dreje rundt mere.
Den blev repareret lidt nødtørftigt og senere solgt for næsten ingen penge til et par håbefulde unge mennesker.
En heftig S-model fra 1970. Købt i Auning for 5.000 kr. Ejeren havde kørt den op til 170 km/t i tredje gear, så den ene plejlstang var blevet skudt ud gennem krumtaphuset. Efter svejsning og isætning af nye stumper, tjente den mig i mange år.
Det er den højest ydende maskine jeg har ejet. Omkring 70 heste og en topfart lidt over 200 km/t. (500 omdr. inde i det røde felt). Boring 73 mm og slaglængde 89 mm, så 7500 omdr/min er en rimelig høj middelhastighed på stemplerne.
Gearskiftet er i højre side (første gear op, resten ned), bagbremsen i venstre side, det elektriske har plus til stel, men ellers er resten som det plejer at være!
Det giver lidt kaos, når en gammel Norton bliver splittet ad i atomer.
Marius hos Viggo Thomadsen i Randers svejsede et udsavet stykke aluminium fra en kasseret Jawa motor i krumtaphuset, krumtappen blev slebet og afbalanceret hos Knuth og den fik nye stumper i, så jeg var kørende for under 10.000 kroner ialt.
Norton Commando er forholdsvis nem at skrue i, hvis man har et sæt ring-gaffel nøgler i alle de mærkelige britiske størrelser der skal bruges. - Og saver en af ringnøglerne åben, så den kan komme til de møtrikker der sidder helt tæt på cylinderen.
Et tandhjul i gearkassen havde også taget skade. Knud Erik i Allingåbro fandt et brugt med alle tænder på.
Cylindrene blev boret til overstørrelse og fik højkomprimerende stempler, og der blev monteret en "SS" knastaksel med lidt mere løft og overlap.
Den fik senere en elektronisk "Boyer" tænding. Det originale tændingssystem med platiner er noget hø, ligesom resten af det elektriske system.
En rap lille offroader. Den gav mig masser af sjove timer på både asfalterede veje og grus. Det lykkedes også at finde mine egne begrænsninger på grusveje: Jeg bliver aldrig en rigtig off-rod!
Desværre er motoren på sådan en model ikke lavet specielt robust. - Topstykket bliver alt for varmt, så ventilerne blev utætte i løbet af cirka 60.000 km.
Efter de nødvendige reparationer og 10.000 km mere, blev den handlet ind til en absolut rimelig pris ved købet af NTV'en i 1991.
Her har den igen tabt trykket i Hydrolastic affjedringen. Styretøjs-Alfred kunne pumpe den op, men vi fik aldrig fundet en permanent løsning på problemet.
Den skulle også have renoveret bremser cirka hvert forår.