[ Udstyr og komfort | Problemer | Modifikationer | Konklusion | Tekniske data ]
Selvom CBR 500 R ligner en fræk lille racer, så er den komfortabel og føles umiddelbart rigtig at sidde på med mine 185cm. Kørestillingen er mere fremadlænet end på Kawasaki Zephyr, men fodhvilerne sidder forholdsvis lavt og tilpas langt fremme. Rydberg's MC i Aidt og Honda DK gav en prøvetur på både søstermodellen CB 500 F og CBR 500 R ved det traditionelle åbent hus i weekenden 4-5 maj 2013 og jeg blev nødt til at købe den mandag formiddag, hvor Henrik og jeg blev enige om en pris på den gamle Kawasaki Zephyr + nogen penge i bytte. Det er min første motorcykel med fuldkåbe.
Alting er elektronisk: drej nøglen, vent mens computeren laver en hurtig diagnose og starter benzinpumpen, tryk startknappen og den springer igang med lidt over 1000 omdr/min, uanset om den er kold eller varm. Det kan godt imponere en gammel smed, som er vant til mekaniske løsninger hvor man skal fedte med choker og gashåndtag for at holde motoren igang.
Honda overholder naturligvis de nyeste normer for udledning af giftige gasser og støj, og bakker op med 5 års garanti. Topdanmark var også rimelige at snakke med, så den er et par tusinde billigere om året end Zephyr i forsikring. Den kører mindst 10 km længere end Kawasakien pr. liter og cirka 8 km længere pr. liter end Honda NTV for at lave det samme arbejde.
Det tog som sædvanlig et par tusinde kilometer at få spejlene til at sidde rigtigt. Det viste sig at der er markeringer på spejlarmene og holderne på kåben som kan lines op, hvorefter opgaven med at justere selve spejlene bliver nemmere.
Regnskabet bliver indtastet i Fuelio på telefonen for at holde øje med økonomien.
Brændstof er i kun en lille del af de samlede omkostninger. Når prisen på motorcyklen, tøj og hjelm, forsikring, afgifter, og den løbende vedligeholdelse med olieskift, dæk, kæde og tandhjul bliver regnet med, koster det omkring 3 kroner at køre en kilometer, selv efter have kørt 50.000 kilometer.
Der mangler kroge til bagage. På billedet øverst er stropperne trukket ned til øjerne ved passagerfodhvilerne. Senere er de blevet flyttet under bagsædet, men det er heller ikke optimalt.
Det regner ind under bagsædet, når motorcyklen er parkeret på sidestøttebenet. Det ser ikke ud til at kunne laves tæt på en nem måde, så værktøjssættet er puttet i en plasticpose og jeg undgår at gemme noget der ikke kan tåle vand under sædet.
Kørecomputeren tæller benzinforbruget forkert. Den er mellem 10 og 15 procent foran på benzinmængden den tror der er brugt, og det giver naturligvis fejl i resten af beregningerne.
Lakken på benzintanken begyndte at blive gullig efter mindre end 5 år. Efter 8 år begyndte det temmelig tykke lag klar lak at skalle af, og der gror alger under den lak der sidder løst. Tanken er pænt hvid underneden, men det er et meget tyndt lag.
Jeg vil ikke undvære et centralstøtteben når der skal smøres kæde, kontrolleres olie på motoren, luft i hjulene og når den skal vaskes. Honda kunne ikke levere det til CBR500RA, men det findes til CB500X søstermodellen, som jeg valgte at tilpasse med en masse hjælp fra min bror. Det skulle vinkles en smule længere fremad for at den står sikkert, og vi skal have lavet et bedre beslag ved udstødningen til når det ikke er i brug.
Velegnet til mit brug. Kan meget på små veje og hovedveje, samtidig med den klarer motorveje uden problemer. Fremragende benzinøkonomi, olie og oliefilter skift hver 12.000 km, ventilkontrol med skift af tændrør og luftfilter hver 24.000 km.
Den nye Honda CBR 500 RA repræsenterer det mest sportslige udtryk i det nye 500 cc trekløver med sit markante design, der klart minder om andre CBR modeller fra Hondas side. Men selvom CBR 500 RA er den mest sportslige model, er den særdeles letkørt og med sit lave benzinforbrug og minimale vedligeholdelses omkostninger sørger den for, at de sportslige ambitioner er til at betale, både med henblik på anskaffelse og daglig drift. Honda har en historie, der går mere end 60 år tilbage og man lancerede i 1957 Dream C 70 på 247 cc, der var firmaets første parallel twin. Senere midt i tresserne kom den legendariske CB 450 med dobbelt overliggende knastaksler, der satte en helt ny standard for det, der dengang var store motorcykler. Selvom Honda siden har fremstillet en mængde andre motortyper, har parallel twin motoren i en eller anden form altid været en del af produktionsprogrammet. Det nyeste skud på stammen er da også baseret på erfaringer fra andre Honda modeller; krumtap, primærtransmission og gearkasse baserer sig på designet fra de firecylindrede RR modeller og det resulterer i en særdeles kompakt enhed. Den nye motor er en 180 graders twin med en primær balanceenhed bag cylindrene og det kombineret med krumtappens balancevægt fjerner effektivt generende vibrationer.
[ hpholm.dk | oversigt / sitemap ]