Honda NTV 650 Revere

Honda.jpg

Det herligste køretøj! Den bedste MC jeg har haft:

Testlogo
  1. Vandkølet
  2. Kardantræk
  3. Skivebremser
  4. En rolig V2 motor

Mine kommentarer:

Efter at have kørt knap 100.000 kilometer og 7 år, blev NTV'en handlet ind som en del af betalingen for min Kawasaki Zephyr i efteråret 1998. Den eneste udgift til reservedele på Hondaen, bortset fra almindelig service undervejs, var 2 nye gummi-membraner til karburatorerne. De havde revner efter cirka 70.000 kilometers kørsel (og var temmelig dyre!).

Honda NTV Revere er stadigvæk den bedst egnede til lange ture, af de forskellige motorcykler jeg har haft. Til gengæld er Kawasakien meget sjovere på de små veje, først og fremmest fordi tyngdepunktet er lavere og motoren er meget mere smidig, så den er nemmere at kaste rundt med. Kawasakien tager sig godt betalt for ulejligheden: Den bruger cirka 20% mere benzin for at lave det samme arbejde, den skal have skiftet olie for hver 6.000 km., hvor Hondaen kører det dobbelte. Hondaen passede jeg selv med ventiljustering og olieskift, men det har jeg opgivet på Zephyren - knastakslerne skal helt ud af motoren for at skifte shims.

Udgiften til værkstedstimer og sliddele er cirka 8.000 kroner om året højere på Kawasakien ved et årligt kørselsbehov på omkring 20.000 kilometer. Det er også noget at tage med i overvejelserne, når man skal vælge mellem en vandkølet V2 motor og en luftkølet 4-cylindret.

Teknik:

Dimensioner:

 Længde          : 2.235 mm
 Bredde          :   710 mm
 Højde           : 1.080 mm
 Hjulafstand     : 1.465 mm
 Sædehøjde       :   780 mm
 Frihøjde        :   150 mm
 Tørvægt         :   188 kg

Ramme:

 Type            : Dobbelte firkant profiler
 Affjedring (for): Teleskop - 41 mm rør - 130 mm vandring
 Vinkel          : 28 grader
 Efterløb        : 119 mm
 Oliemængde      : 405 ccm i hvert ben
 Affjedring (bag): ProArm med enkeltsidet hjulophæng - 120 mm vandring
 Tilladt last    : 192 kg
 Fordæk          : 110/80-17 57H Tubeless
 Bagdæk          : 150/70-17 69H Tubeless
 Dæktryk (for)   : 33 psi
 Dæktryk (bag)   : 33 - 41 psi afhængig af belastning
 Forbremse       : Enkelt skive - Areal = 262 x 2 kvadratcentimeter
 Bagbremse       : Enkelt skive - Areal = 236 x 2 kvadratcentimeter
 Benzin          : 19,0 liter 92 Oktan blyfri
 Reserve         :  2,5 liter

Motor:

 Type            : Vandkølet twin, 4-takt 6 ventilet SOHC
 Cylindervinkel  : 52 grader
 Boring og slag  : 79,0 x 66,0 mm
 Kapacitet       : 647 ccm
 Kompression     : 9,2:1
 Ventilmekanik   : HY-WO kæde OHC med nikketøj
 Olie            : 3 liter
 Kølevæske       : 2,2 liter
 Smøring         : Trochoid-pumpe og vådsump
 Luftfilter      : Papir. Med udskifteligt element
 Motorvægt       : 80 kg


Karburator:
        
 Type            : Keihin faldstrøms undertryk
 Svømmerhøjde    : 9,2 mm

Kraftoverførsel:

 Kobling         : Våd, multiplade
 Transmission    : 5 gear
 Primær reduktion: 1,763 (67/38)
 2'den reduktion : 0,882 (30/34)
 3'die reduktion : 1,058 (18/17)
 Bagtøj          : 2,909 (32/11)
 1. gear         : 2,571 (36/14)
 2. gear         : 1,882 (32/17)
 3. gear         : 1,500 (30/20)
 4. gear         : 1.240 (31/25)
 5. gear         : 1,074 (29/27)
 Gear skift      : 1-N-2-3-4-5
 Olie i bagtøj   : Hypoid SAE-80 - 120 ccm

Elektrisk system:

 Tænding         : Digital transistor
 Avancering      : 10 grader før top i tomgang
 Fuld avancering : 31 grader før top ved 7000 omdr.
 Starter         : El
 Generator       : 345 Watt ved 5000 omdr.
 Batteri         : 12V 8Ah vedligeholdelsesfri
 Tændrør         : NGK DPR8EA-9
 Afstand         : 0,8 - 0,9 mm
 Hovedsikringer  : 6 stk 10A - 1 stk. 15A - 1 stk. 30A

Lys:

 Forlygte        : 12V - 60/55W
 Bag/bremse      : 12V -  5/21W x 2
 Blinklys        : 12V - 21W x 4
 Positionslys    : 12V -  4W
 Instrumentlys   : 12V - 3,4 W x 1 + 1,7W x 2
 Olietryk        : LED
 Sidestøtteben   : LED