Honda NTV 650 Revere

Honda.jpg

Den bedste langturs-MC jeg har haft

Testlogo
  1. Vandkølet
  2. Kardantræk
  3. Skivebremser
  4. En rolig V2 motor

Mine kommentarer:

Efter at have kørt knap 100.000 kilometer og 7 år, blev NTV'en handlet ind som en del af betalingen for min Kawasaki Zephyr i efteråret 1998. Den eneste udgift til reservedele på Hondaen, bortset fra almindelig service undervejs, var to nye vacuum-gasspjæld til karburatorerne. Gummi-membranerne på spjældene havde revner efter cirka 70.000 kilometers kørsel, hvilket fik den til at gå ujævnt ved acceleration og konstant fart. Det irriterede mig nok til at skifte dem, selvom de var temmelig dyre.

Honda NTV Revere er stadigvæk den bedst egnede til lange landevejs-ture, af de forskellige motorcykler jeg har haft. Kawasakien er meget sjovere på de små veje, først og fremmest fordi tyngdepunktet er lavere og motoren er meget mere smidig, så den er nemmere at kaste rundt med. Kawasakien tager sig godt betalt for ulejligheden: Den bruger cirka 20% mere benzin for at lave det samme arbejde, den skal have skiftet olie for hver 6.000 km., hvor Hondaen kører det dobbelte. Hondaen passede jeg selv med ventiljustering og olieskift, men det har jeg opgivet på Zephyren - knastakslerne skal helt ud af motoren for at skifte shims.

Udgiften til værkstedstimer og sliddele er cirka 8.000 kroner om året højere på Kawasakien ved et årligt kørselsbehov på omkring 20.000 kilometer. Det er også noget at tage med i overvejelserne, når man skal vælge mellem en vandkølet V2 motor og en luftkølet 4-cylindret.

Teknik:

Dimensioner

Længde : 2.235 mm
Bredde : 710 mm
Højde : 1.080 mm
Hjulafstand : 1.465 mm
Sædehøjde : 780 mm
Frihøjde : 150 mm
Tørvægt : 188 kg

Stel

Type : Dobbelte firkant profiler
Affjedring (for): Teleskop - 41 mm rør - 130 mm vandring
Vinkel : 28 grader
Efterløb : 119 mm
Oliemængde : 405 ccm i hvert ben
Affjedring (bag): ProArm med enkeltsidet hjulophæng - 120 mm vandring
Tilladt last : 192 kg
Fordæk : 110/80-17 57H Tubeless
Bagdæk : 150/70-17 69H Tubeless
Dæktryk (for) : 33 psi
Dæktryk (bag) : 33 - 41 psi afhængig af belastning
Forbremse : Enkelt skive - Areal = 262 x 2 kvadratcentimeter
Bagbremse : Enkelt skive - Areal = 236 x 2 kvadratcentimeter
Benzin : 19,0 liter 92 Oktan blyfri
Reserve : 2,5 liter

Motor

Type : Vandkølet twin, 4-takt 6 ventilet SOHC
Cylindervinkel : 52 grader
Boring og slag : 79,0 x 66,0 mm
Kapacitet : 647 ccm
Kompression : 9,2:1
Ventilmekanik : HY-WO kæde OHC med nikketøj
Olie : 3 liter
Kølevæske : 2,2 liter
Smøring : Trochoid-pumpe og vådsump
Luftfilter : Papir. Med udskifteligt element
Motorvægt : 80 kg
Karburator
Type : Keihin faldstrøms undertryk
Svømmerhøjde : 9,2 mm

Kraftoverførsel

Kobling : Våd, multiplade
Transmission : 5 gear
Primær reduktion: 1,763 (67/38)
2'den reduktion : 0,882 (30/34)
3'die reduktion : 1,058 (18/17)
Bagtøj : 2,909 (32/11)
1. gear : 2,571 (36/14)
2. gear : 1,882 (32/17)
3. gear : 1,500 (30/20)
4. gear : 1.240 (31/25)
5. gear : 1,074 (29/27)
Gear skift : 1-N-2-3-4-5
Olie i bagtøj : Hypoid SAE-80 - 120 ccm

 

Elektrisk system

Tænding : Digital transistor
Avancering : 10 grader før top i tomgang
Fuld avancering : 31 grader før top ved 7000 omdr.
Starter : El
Generator : 345 Watt ved 5000 omdr.
Batteri : 12V 8Ah vedligeholdelsesfri
Tændrør : NGK DPR8EA-9
Afstand : 0,8 - 0,9 mm
Hovedsikringer : 6 stk 10A, 1 stk. 15A, 1 stk. 30A

Lys

Forlygte : 12V - 60/55W
Bag/bremse : 12V - 5/21W x 2
Blinklys : 12V - 21W x 4
Positionslys : 12V - 4W
Instrumentlys : 12V - 3,4 W x 1 + 1,7W x 2
Olietryk : LED
Sidestøtteben : LED


Opdateret 18. januar 2021

Kontakt / Feedback