Honda NTV 650 Revere

Honda.jpg

Det herligste køretøj! Den bedste MC jeg har haft:

Testlogo
  1. Vandkølet
  2. Kardantræk
  3. Skivebremser
  4. En rolig V2 motor

Mine kommentarer:

Efter at have kørt knap 100.000 kilometer og 7 år, blev NTV'en handlet ind som en del af betalingen for min Kawasaki Zephyr i efteråret 1998. Den eneste udgift til reservedele på Hondaen, bortset fra almindelig service undervejs, var 2 nye gummi-membraner til karburatorerne. De havde revner efter cirka 70.000 kilometers kørsel (og var temmelig dyre!).

Honda NTV Revere er stadigvæk den bedst egnede til lange ture, af de forskellige motorcykler jeg har haft. Til gengæld er Kawasakien meget sjovere på de små veje, først og fremmest fordi tyngdepunktet er lavere og motoren er meget mere smidig, så den er nemmere at kaste rundt med. Kawasakien tager sig godt betalt for ulejligheden: Den bruger cirka 20% mere benzin for at lave det samme arbejde, den skal have skiftet olie for hver 6.000 km., hvor Hondaen kører det dobbelte. Hondaen passede jeg selv med ventiljustering og olieskift, men det har jeg opgivet på Zephyren - knastakslerne skal helt ud af motoren for at skifte shims.

Udgiften til værkstedstimer og sliddele er cirka 8.000 kroner om året højere på Kawasakien ved et årligt kørselsbehov på omkring 20.000 kilometer. Det er også noget at tage med i overvejelserne, når man skal vælge mellem en vandkølet V2 motor og en luftkølet 4-cylindret.

Teknik:

Dimensioner:

      Længde          : 2.235 mm
      Bredde          :   710 mm
      Højde           : 1.080 mm
      Hjulafstand     : 1.465 mm
      Sædehøjde       :   780 mm
      Frihøjde        :   150 mm
      Tørvægt         :   188 kg


Ramme:

      Type            : Dobbelte firkant profiler
      Affjedring (for): Teleskop - 41 mm rør - 130 mm vandring
      Vinkel          : 28 grader
      Efterløb        : 119 mm
      Oliemængde      : 405 ccm i hvert ben
      Affjedring (bag): ProArm med enkeltsidet hjulophæng - 120 mm vandring
      Tilladt last    : 192 kg
      Fordæk          : 110/80-17 57H Tubeless
      Bagdæk          : 150/70-17 69H Tubeless
      Dæktryk (for)   : 33 psi
      Dæktryk (bag)   : 33 - 41 psi afhængig af belastning
      Forbremse       : Enkelt skive - Areal = 262 x 2 kvadratcentimeter
      Bagbremse       : Enkelt skive - Areal = 236 x 2 kvadratcentimeter
      Benzin          : 19,0 liter 92 Oktan blyfri
      Reserve         :  2,5 liter


Motor:

      Type            : Vandkølet twin, 4-takt 6 ventilet SOHC
      Cylindervinkel  : 52 grader
      Boring og slag  : 79,0 x 66,0 mm
      Kapacitet       : 647 ccm
      Kompression     : 9,2:1
      Ventilmekanik   : HY-WO kæde OHC med nikketøj
      Olie            : 3 liter
      Kølevæske       : 2,2 liter
      Smøring         : Trochoid-pumpe og vådsump
      Luftfilter      : Papir. Med udskifteligt element
      Motorvægt       : 80 kg


Karburator:
        
      Type            : Keihin faldstrøms undertryk
      Svømmerhøjde    : 9,2 mm
        

Kraftoverførsel:

      Kobling         : Våd, multiplade
      Transmission    : 5 gear
      Primær reduktion: 1,763 (67/38)
      2'den reduktion : 0,882 (30/34)
      3'die reduktion : 1,058 (18/17)
      Bagtøj          : 2,909 (32/11)
      1. gear         : 2,571 (36/14)
      2. gear         : 1,882 (32/17)
      3. gear         : 1,500 (30/20)
      4. gear         : 1.240 (31/25)
      5. gear         : 1,074 (29/27)
      Gear skift      : 1-N-2-3-4-5
      Olie i bagtøj   : Hypoid SAE-80 - 120 ccm


Elektrisk system:

      Tænding         : Digital transistor
      Avancering      : 10 grader før top i tomgang
      Fuld avancering : 31 grader før top ved 7000 omdr.
      Starter         : El
      Generator       : 345 Watt ved 5000 omdr.
      Batteri         : 12V 8Ah vedligeholdelsesfri
      Tændrør         : NGK DPR8EA-9
      Afstand         : 0,8 - 0,9 mm
      Hovedsikringer  : 6 stk 10A - 1 stk. 15A - 1 stk. 30A


Lys:

      Forlygte        : 12V - 60/55W
      Bag/bremse      : 12V -  5/21W x 2
      Blinklys        : 12V - 21W x 4
      Positionslys    : 12V -  4W
      Instrumentlys   : 12V - 3,4 W x 1 + 1,7W x 2
      Olietryk        : LED
      Sidestøtteben   : LED