MC historie

Kreidler Florett

50 ccm Kreidler

Min første lille "MC" - Købt omkring 1973, da jeg fyldte 15. Den gav mig en masse herlige timer på de små landeveje, samtidig med den blev brugt til den daglige transport til og fra skole og senere til og fra arbejde.

På billedet står den rimelig standard. Senere blev den forsynet med diverse trick-stumper: En norsk, fartvindkølet cylinder i stedet for den blæserkølede. Plejlstang med nålelejer, 17 mm. Bing karburator og en anden gearing...

Den er kun blevet stoppet af myndighederne én gang og det var mens den var lovlig. ;-)

Besøg Maarten's Kreidler side for mere info og masser af billeder og historier om Kreidler.

Yamaha R5

350 ccm Yamaha

Min første rigtige MC. - 350 ccm., 2 cylindret 2-takter. Ca. 35 heste. Købt i 1975, da jeg var fyldt 18. Den tog mig lidt længere omkring i verden, blandt andet et par gange til Sverige. Den sidste tur til Sverige var lidt hård ved den: Efter hjemkomsten, da den skulle startes igen, faldt den ene balanceprop i krumtappen ind foran plejlstangen. Ingen skade på nogen af delene, men motoren kunne ikke dreje rundt mere. Den blev repareret lidt nødtørftigt og senere solgt for næsten ingen penge til et par håbefulde unge mennesker.

Norton Commando 750

750 ccm Norton Commando

En heftig S-model fra 1970. Købt i Auning for 5.000 kr. Ejeren havde kørt den op til 170 km/t i tredje gear, så den ene plejlstang var blevet skudt ud gennem krumtaphuset. Efter svejsning og isætning af nye stumper, tjente den mig i mange år. Det er den højest ydende maskine jeg har ejet. Omkring 70 heste og en topfart lidt over 200 km/t. (500 omdr. inde i det røde felt). Boring 73 mm og slaglængde 89 mm, så 7500 omdr/min er en rimelig høj middelhastighed på stemplerne... - Den blev solgt til en af rødderne og stod stille i mange år , men er kommet ud at køre igen.

Honda XL-350

350 ccm Honda

En rap lille offroader. Den gav mig masser af sjove timer på både asfalterede veje og grus. Det lykkedes også at finde mine egne begrænsninger på grusveje: Jeg bliver aldrig en rigtig off-rod!

Desværre er motoren på sådan en model ikke lavet specielt robust. - Topstykket bliver alt for varmt, så ventilerne blev utætte i løbet af cirka 60.000 km.

Efter de nødvendige reparationer og 10.000 km mere, blev den handlet ind til en absolut rimelig pris ved købet af NTV'en i 1991.


Historien er ikke komplet, uden at nævne de biler jeg har haft:

Opel Admiral 2800

- Der er ikke billeder af de andre endnu. Kommer muligvis senere!